Ασφάλιση μεταφοράς εμπορευμάτων
Ο Κλάδος Μεταφορών είναι ο κλάδος που ασφαλίζει τις ζημιές ή απώλειες των μεταφερομένων εμπορευμάτων έναντι κινδύνων που πιθανόν θα συμβούν κατά τη διάρκεια μεταφοράς τους.
Ασφαλίζονται όλα τα μεταφερόμενα εμπορεύματα, όπως μηχανήματα, ανταλλακτικά, πρώτες ύλες, χρεόγραφα και λοιπές αξίες, τρόφιμα κπου διακινούνται με όλα τα μέσα μεταφοράς (χερσαία, εναέρια, θαλάσσια.)
Η ασφάλιση είναι δυνατόν να γίνει είτε από το φορτωτή στο εξωτερικό είτε από τον εισαγωγέα στην Ελλάδα.
Δεν αποκλείεται όμως η ασφάλιση να γίνει εκ μέρους του φορτωτή μέχρι ενός λιμανιού και από τον εισαγωγέα από το λιμάνι αυτό μέχρι το λιμάνι του τελικού προορισμού. Αυτό σημαίνει ότι είναι υποχρεωτική η ασφάλιση των εμπορευμάτων μέχρι τον τόπο προορισμού.
Αν η ασφάλιση γίνεται στη χώρα μας ο εισαγωγέας μπορεί να ασφαλίσει τους κινδύνους της προτίμησης του εκτός αν η εισαγωγή έχει χρηματοδοτηθεί από την τράπεζα και υπάρχει ενέχυρο της πιστώσεως ή του προεμβάσματος οπότε τους ασφαλιζόμενους κινδύνους έχει δικαίωμα να καθορίσει η τράπεζα.
Αν η ασφάλιση γίνεται στο εξωτερικό πρέπει στην επιστολή ανοίγματος πιστώσεως (Letter of Credit) ή ενέργειας προεμβάσματος να καθορίζονται λεπτομερώς οι κίνδυνοι που πρέπει να καλύπτει τα ασφαλιστήριο συμβόλαιο που οφείλει να παραδώσει ο πωλητής του εμπορεύματος.
Τύποι συμβολαίων
Οριστικό συμβόλαιο ή Συμβόλαιο ενός ταξιδιού (Cargo Policy ή Single Policy)
Το συμβόλαιο αυτό καλύπτει τους ασφαλισμένους κινδύνους για ένα μόνο συγκεκριμένο ταξίδι, ανεξάρτητα από τη χρονική διάρκειά του και εκδίδεται όταν υπάρχουν τα οριστικά στοιχεία της φόρτωσης και δεν χρειάζεται οριστικοποίηση.
Προασφαλιστήριο συμβόλαιο (Floating Policy)
Ο τύπος αυτός χρησιμοποιείται όταν δεν είναι εκ των προτέρων γνωστά τα ακριβή στοιχεία της φόρτωσης των ασφαλισμένων αντικειμένων
Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο Διαρκείας
Χρησιμοποιείται συνήθως όταν υπάρχουν πολύ συχνές φορτώσεις, γεγονός που καθιστά αδύνατη την έκδοση οριστικού συμβολαίου για κάθε φόρτωση.
Εκδίδεται για ένα χρόνο και ανανεώνεται αυτόματα, εκτός αν το καταγγείλει κάποιος από τους δύο συμβαλλόμενους στην προθεσμία που ορίζεται σε αυτό (συνήθως 30 ημέρες).
Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο Κατ’ Αποκοπή (Block Policy)
Με το συμβόλαιο αυτό καλύπτεται μια χρονική περίοδος, συνήθως ενός χρόνου, με συμφωνηθέντες όρους κάλυψης και ασφάλιστρο, με ανώτατο όριο φόρτωσης, με γνωστά τα γεωγραφικά όρια, τα μέσα μεταφοράς και το είδος των μεταφερομένων φορτίων.
Ρήτρες μεταφοράς
Ρήτρα απλής μεταφοράς (ΡΗΤΡΑ Γ)
Η ασφάλιση αυτή καλύπτει:
- Απώλεια ή ζημία των ασφαλισμένων που μπορεί εύλογα να αποδοθεί σε φωτιά ή έκρηξη.
- Προσάραξη, βύθιση ή ανατροπή του πλοίου ή του σκάφους.
- Ανατροπή ή εκτροχιασμό χερσαίου μεταφορικού μέσου.
- Σύγκρουση ή επαφή του πλοίου, του σκάφους ή του μεταφορικού μέσου με οποιοδήποτε εξωτερικό αντικείμενο, εκτός από το νερό.
- Εκφόρτωση του πλοίου σε λιμάνι καταφυγής .
- Απώλεια ή ζημία που προκαλείτε από θυσία γενικής αβαρίας.
- Εκβολή από τον καπετάνιο.
Ρήτρα μετά μερικής αβαρίας (PHTPA B)
Η ασφάλιση αυτή καλύπτει:
- Απώλεια ή ζημία των ασφαλισμένων που μπορεί εύλογα να αποδοθεί σε φωτιά ή έκρηξη.
- Προσάραξη βύθιση ή ανατροπή πλοίου ή σκάφους.
- Ανατροπή ή εκτροχιασμό χερσαίου μεταφορικού μέσου.
- Σύγκρουση ή επαφή του πλοίου, του σκάφους ή του μεταφορικού μέσου με οποιοδήποτε εξωτερικό αντικείμενο εκτός από το νερό.
- Εκφόρτωση του πλοίου σε λιμάνι καταφυγής.
- Σεισμό ηφαιστειακή έκρηξη ή κεραυνό.
- Απώλεια ή ζημία που προκαλείται από θυσία γενικής αβαρίας καθώς και περιπτώσεις εκβολής ή αρπαγής από τα κύματα.
- Είσοδο νερού από θάλασσα, λίμνη ή ποταμό στο πλοίο, το σκάφος, το μεταφορικό μέσο, το εμπορευματοκιβώτιο, ή το χώρο αποθήκευσης.
- Απώλεια ολόκληρων δεμάτων λόγω πτώσης του κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ή κατά τη φόρτωση τους στο πλοίο ή το σκάφος και την εκφόρτωση τους από αυτά.
- Η διαβροχή από θαλασσινό νερό δεν καλύπτεται για φορτία που είναι φορτωμένα επί του καταστρώματος του πλοίου.
Ρήτρα κατά παντός κινδύνου (ΡΗΤΡΑ Α)
H ρήτρα αυτή αποτελεί την πληρέστερη μορφή κάλυψης. Με αυτήν καλύπτονται ζημίες από οποιοδήποτε κίνδυνο.
Απαραίτητη προϋπόθεση όμως για να ισχύει αυτή η ρήτρα είναι ότι τα ασφαλισμένα αντικείμενα θα πρέπει να είναι καινούργια (όχι μεταχειρισμένα), να είναι συσκευασμένα (εργοστασιακή ή επαγγελματική συσκευασία) και να μην είναι φορτωμένα επί του καταστρώματος του πλοίου (να είναι φορτωμένα κάτω από το κατάστρωμα ή να βρίσκονται εντός Containers.